Saturday, October 29, 2011

Somethg Special

mmmmm...

alhamdllah.... n TQ very much buat kwn2 dan teman tersayang...

knvo pada 29Sept.2011 yg lalu, xda la byk sgt adiah yg jie dpt...tp ada la serba ckt satu dua cmtuu... apa pn jie ttap bersyukur dan bertrima kasih bbayk pd mreka yg mgingati... jie ttap mghargainya walaupn x  sberapa... 

sbnarnya jie xngharpkan apa2 pn melenkan doa dan sokongan dr rakan2 yg mnjadikan dan membolehkan jie sampai ke tahap nie...

hahaaaa...mgkin da agak lapok....klu ikan pekasam tu da jd masam daaa...heheee...baru nk uplod n ckap psl adiah2 konvo nie...hahaaaa...

apa pn sharing is caring kan...heheeee

xlupa jgk pd yg tersayang yg sntsa mngngati tarikh keramat jie nie yg sntsa beri smngt dan dorongn pada jie..susah payah dia cari adiah nie kan....smngt dia..!!! TQ so much dear....

klu nk tgk nie la antara adiah2 yg jie dpt...
share la ckt2...bg sume tgk..aceceyyy...konon nk tnjuk laaa....heheee...
da xda apa nk tnjuk la katakan.....=)




From my Sweet Dear.... Very Nice n Smart....


patung kecik tuu comey sgt...


Okeyyy....slamat berblog lagi....


~G_Inspiring~


Friday, October 28, 2011

Massachusetts University, USA.

Salam Kgkawan sume....

malam nie rsa mcm da mud ckit nk uplod gambar...

cari2 gambar tringat ada gambar jie pengalaman jie g USA dulu x abis lagi..

 nie antara gambar2 nyerr....heheeeee..

bukan nk nunjuk2.... tp da kata sharing is Caring kan.... just nk kgsi pnglaman nie ckt jerr...


Logo MIT






Bangunan yg unik...
nmpak mcm nk runtuh, tp itulah rekaan bentuk benaannya yg berseni..

nie masa jejalan kat Boston... 
tertarik dgn game yg fmiliar dgn USA nie...




~G_Inspiring~

Malang x berbau

salam dan selamat petang... di petang yg damai nie...aceceyy... da xda kje la nie...nk karang2 ayat2 sastera plak ptg2 nie...kikikiii...

haaaa!!! petang2 cmnie..mcm xda ape nk wt..nk tdo mcm mls nk tdo...xngntuk!!!

okey laa...sbnrnya jie nk bkgsi crita ngn korang sume...
cter yg xbpe nk best...pasl kreta yg byk bjasa nie...
 klu korg nk tau...
Jumaat mggu lpas laaa...
kreta yg jie dok bw ulang alik g kje nie xcident..kna langgar lembu... 
abah plak yg dok bw... 
apa bleh buat...malang xbbau...
 org yg bela lembu tu pn satu hal..da tau bela lembu, jg laa elok2...nie lpas mrata2...bkgsi plak jln raya ngn org2 lain...
 jln raya bukannya tempat tu bela atau tmpat lembu bersiar2.. klu rasa xreti nk bela lembu...jgn dok bela..!! 
jual jerr...!!
bg org len yg pndai bela dok dalam kandang...
xla mnyusahkan org lain dan merbahaya kepada pgguna jalan raya yang lain...

haaa!!! mula mcm nk emo nie....heiii...padahalll x emo mna pn...nk cter2 jerr...kikiiiki


klu kwn2 nk tau, kesan dari kmlangn tu kreta abah abis jd mcm dlm gmbar tuu... nsb la xtruk sgt... itu pn kos repair RM700.00... mlayang cmtu jerr duit...huuuu...

tp alhmdllh..lpas kna rm700.00 tuu elok da laa...  jadi la cmni.,.. 
lawakan..heheeee....tukar lampu baru, bumper baru, signal baru, cat pn baru...


okey laaa... harap2 lpas nie pisang xbbuah dua kali... bagi mreka2 yg ada bela lembu ke kambing kerr...jg la bek2 yerrkk...jgn smpai syik kna sumpah jerr ngn org..bila jd cmni...spe pn xngaku ternakannya.,...
ok...chayookkk...

JUMAAT YAng INDAH

Alhamdulillah....

ternyata nya..hari nie adalah hari jumaat....

apa pun bersyukur ke hadrat ilahi kerana DIA masih lagi memberikan ku nikmat kehidupan yang selesa bahagia serta dgn rezeki yg tidak putus2 di muka bumi ini...

serta nikmat yang paling besar ialah nikmat kehidupan dgn nyawa dan diberi lagi kesempatan untuk ku menghirup udara segar ciptaan NYA ni... 

Semoga dgn kekayaan nkmat ini tidak mnjadikan diriku seorang yg takbur, riak, syirik, khurafat dan segala yg dibenci OLEHNYA.... 

aku stiasa mgharapkan agar aku mnjadi yang terbaik di sisiMU ya Tuhanku... 
Aku sntiasa merndah diri kepada mu ya ALLAH... 

sntiasa mnadah tgn tanda syukur ku pada MU ya ALLAh... berkatilah kehidupan ku ini...
nerlatilah usahaku selama ini, makbulkan doa hamba mu ini Ya ALLAh... 
KUrniakannlah Kjayaan yang cemerlang kepada aku, saudaraKU, Rakan2ku, Sahabat2ku, serta seluruh Umat Nabi Muhammad SAW... 
Sesungguhnya kami sntiasa mmhon doa hanya kEpada MU YA ALLAH... 

Amin Ya Rabbal 'Alamin.....

Thursday, October 27, 2011

chelechema....

Assalamualaikumm....smoga sume pmbaca2 blog yg d hormati berada dlm keadaan sihat walfiat hendaknya....

klu nk tau...ari nie jie dmm lagi...selsema plak tuu...alahai... BENCI tol la dgn selsema....virus selsema nie xabis2 nk mlekat kat aku jerrr... xda kerr org lain yg dia nk cari n sebarkan virus dia tuu...aduyaiiii!!!....

nk kata men ujan dalam 2 3 ari ni xda plak... tp kna ujan ckt2 tuu adalaaa.... 
sensitip glerrr dgn ujan bdan nie... xley kna ckt jerrr nk selsema....kna ckt jerr nk selsema....heyyhhhh...antibodi jie ni xkuat tuk mlawan dgn virus slsema agaknya....

maklumlaaa...mentng laa...smgu dua mggu nie asyk ujan jerr...bdn pn nek lmah lerr ngn ujn nie....

idung pn da nek MERAH daa... mana x nya...asyik dok tenyehh jerrr dgn ken sapu tgn...smpai nek pedih da idung nie... heyhhh... sabr je laaa...

apa pn bg kgkwan2 yg kna ujan n xtahan ngn slsema..cpt2 la mkn ubat yerrr...da mlarat nti xda guna nya dahhh....

okey laaa...tu jerr jie nk cter pn kat cnie...stakat xda ape yg mnarik tuk d kgsi...

huhuhuuuu...

salam mesraaa....

~G_Inspiring~

Tuesday, October 25, 2011

Adobe kini....

punya laa nk blajar cara guna adobe photoshop... tp xpndai....nk jugak...kna la blajar sndiri...akhirnya hasil pertama nya....mcm gmbar kat atas tu laa...hehee.e.. pndai jgk jie buat... tp byk lagi tu nk kna perbaiki.. byk jgk function adobe photoshop yg jie xtau...cmne pn nk kna troka jgk adobe nie....heheee....

cayokk..cayokk...

k laa....smoga lpas nie dpt hasilkan edit gambar yg lbh cntikk...

huhuhu...



Rezki Dan ILmu Dalam Dunia Pkerjaan

sebelum nie kann....masa blajar dok sbuk nk rsa mcm mna laa dpt rsa bila berada dalam alam pkerjaan...

then bila da msuk alam pkerjaan yg sbenar baru tau cmne rsa nya..

huuuuuhuu....

bleh tahan pnt dgn bebanan kerja yg d tggung... 

tp ini mgkin baru skit...

blum smpai tahap dengan bebanan dan risiko nya lagi.... 

apa pn jie nk try mrasai sume tuu... 

impian harus di capai dgn usaha yg gigih.... 

nk cuba terokai apa yg dikatakan risiko sebenar, apa yg di katakan masalah sebenar, apa yg di katakn kerugian sebenar, apa yg di katakan keuntungn besar, dan apa yg dikatakan kepuasan sebnr dan akhir bagaimana merasai kebahgiaan dgn keberkatan yg diredhai olehNYA....

penerokaan trus dilakukan agar dapat ku lalui sume ini dgn penuh sabar....

acceceyyy....

ckup bermotivasi ayat2 nie... 

kononnya yelaa... 

yelaa...kkdg cuba jgk tuk rsa cmne org2 yg da bjya tu rsaa... 

bila diorg da rsa bagi la diri kita ni plak tuk rasa....

Rezki xkan dtg bergolek klu x d cari, dan ilmu xkan sebdiri klu x d terokai...

Oleh itu jOM kita sama2 Teroka...heheeee....


~G_Inspiring~

Hepi DepaVaLi

HAPPY dEPAVAaLi buat sume Mereka Yang beraGama Hindu Khasnya mEreka Yg Di Malaysia....

Semoga Smbutan Perayaan DepAvAAli kali dapat di smbut dgn Meriah di smping dapat mewujudkan perpaduan Kaum yang Lbih erat Dan mesra...=)



~G_Inspiring~

Saturday, October 22, 2011

Alahaii Demam....

ari ni dmm...rsa xlarat sgt...huhhhh!!! cdg nk hntar kreta g bengkel coz xcident smalm pn xjd... nsb abah xkje.... jd abah yg tolong g hntar g bengkel....

mgkin ada hikmah nya dmm2 d saat mcm nie,...dgn kje byk nk kna buat...semak kertas exam student laa...itu laa...ini laaa....

bila jd cmnie...sume tertangguh....apa pn xley buat... update tp yg heran update blog leh plak....huhuuuuu
alaaaa...nk wt cmnie...da borink....ambik ksmpatan lerrr...

smoga diri nie cpat sembuh...tabah mnghadapi ujian allah dgn sbaik yg mugkin... stiap kali kita skit dpt mghapuskan dosa2 kcil yg ada pd dri nie...

Alhamdllh..........=')



~G_Inspiring~

Tuesday, October 18, 2011

Erti Perikemanusiaan

Salam dan selamat pagi sume...

ari nie bangun pagi2 jerr da on fb.. mklumlaaa...da xda apa nk buat..!!! heheee.... 
yekeee.....xda apa nk buat...!!!

xpe laaa....

td bila on jerr fb jie tertarik dgn satu vdeo nie... jie pn click la tuk tgk... 
bila click jerr rpe nyer kisah kat satu negara nie budak kcik kna laggar....

Gilerr btul!!!  punya la xda peri kemanusiaan... 
pmndu van xda hati perut, org sekeliling yg xda rasa simpati..
.bleh tgk cmtu jerr... 
geram n bengang btul tgk...

inikah yg dikatakan manusia akhir zaman...mnusia sudah lagi tidak mempunyai rasa belas kasihan pada wanita dan kanak-kanak...

sama2 lah kita renungkannya... fikir2 kan lah.....
klu korang nk tgk  cuba click cni  .....

Monday, October 17, 2011

AZAB BAGI WANITA DI AKHIRAT

(tlg ingatkan kpd semua kaum perempuan yg anda kenal)








Saudara dan saudari kaum muslimin dan musliMAH

Renungan

khususnya untuk para wanita dan diriku sendiri.....



Sayidina Ali ra menceritakan suatu ketika melihat

Rasulullah saw menangis manakala ia datang bersama Fatimah.



Lalu keduanya bertanya mengapa Rasulullah saw menangis. Beliau menjawab,



"Pada malam aku di-isra'- kan , aku melihat perempuan-perempuan yang sedang disiksa dengan berbagai siksaan. Itulah sebabnya mengapa aku menangis. Karena, menyaksikan mereka yang sangat berat dan mengerikan siksanya.



Putri Rasulullah saw kemudian menanyakan apa yang dilihat ayahandanya.



"Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otaknya mendidih. Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan timah cair dituangkan ke dalam tengkoraknya.



Aku lihat perempuan tergantung kedua kakinya dengan terikat tangannya sampai ke ubun-ubunnya, diulurkan ular dan kalajengking.



Dan aku lihat perempuan yang memakan badannya sendiri, di bawahnya dinyalakan api neraka. Serta aku lihat perempuan yang bermuka hitam, memakan tali perutnya sendiri.



Aku lihat perempuan yang telinganya pekak dan matanya buta, dimasukkan ke dalam peti yang dibuat dari api neraka, otaknya keluar dari lubang hidung, badannya berbau busuk karena penyakit sopak dan kusta.



Aku lihat perempuan yang badannya seperti himar, beribu-ribu kesengsaraan dihadapinya.



Aku lihat perempuan yang rupanya seperti anjing, sedangkan api masuk melalui mulut dan keluar dari duburnya sementara malikat memukulnya dengan pentung dari api neraka,"kata Nabi saw.



Fatimah Az-Zahra kemudian menanyakan mengapa mereka disiksa seperti itu?

*Rasulullah menjawab,



"Wahai putriku, adapun mereka yang tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak menutup rambutnya sehingga terlihat oleh laki-laki yang bukan muhrimnya.



*Perempuan yang digantung susunya adalah istri yang 'mengotori' tempat tidurnya.



*Perempuan yang tergantung kedua kakinya ialah perempuan yang tidak taat kepada suaminya, ia keluar rumah tanpa izin suaminya, dan perempuan yang tidak mau mandi suci dari haid dan nifas.

*Perempuan yang memakan badannya sendiri ialah karena ia berhias untuk lelaki yang bukan muhrimnya dan suka mengumpat orang lain.



*Perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka karena ia memperkenalkan dirinya kepada orang yang kepada orang lain bersolek dan berhias supaya kecantikannya dilihat laki-laki yang bukan muhrimnya.

*Perempuan yang diikat kedua kaki dan tangannya ke atas ubun-ubunnya diulurkan ular dan kalajengking padanya karena ia bisa shalat tapi tidak mengamalkannya dan tidak mau mandi junub.



*Perempuan yang kepalanya seperti babi dan badannya seperti himar ialah tukang umpat dan pendusta. Perempuan yang menyerupai anjing ialah perempuan yang suka memfitnah dan membenci suami."



Mendengar itu, Sayidina Ali dan Fatimah Az-Zahra pun turut menangis. Dan inilah peringatan kepada kaum perempuan.



Salam Ukhuwah..~







~g_iNSPIRING~

Sunday, October 16, 2011

Kewajipan Dan Tanggungjawab Suami Isteri



Seseorang yang hendak mendirikan rumahtangga hendaklah menginsafi bahawa kewajipan dan tanggung-jawab sedang menantinya. Membina keluarga bermakna bertambahnya tanggungjawab terhadap isteri dan anak-anak. Di sini digariskan beberapa tanggungjawab penting suami dan isteri di dalam rumahtangga.



Kewajipan Suami

1. Suami adalah ketua keluarga, pelindung isteri dan anak-anak. Sebagai pelindung keluarga dan ketua unit masyarakat yang kecil ini, suami berkewajipan mangawal, membimbing, menentukan tugas, menyelaraskan kerja, berusaha mencari keperluan hidup keluarga dan berusaha menyediakan faktor-faktor kebahagiaan dan keselamatan keluarganya.

2. Dia wajib menyediakan rumah kediaman, pakaian dan makan minum keluarga. Dia wajib mengajar anak isterinya dengan hukum-hukum agama. Kalau tidak mampu mengajar sendiri dia wajib menanggung biayanya. Dalam hal ini suami yang bijak awal-awal lagi akan memilih isteri yang beragama. Dengan itu dapat meringankan beban dan kewajipannya mengajar agama kepada isterinya. Isteri yang beragama itu, pasti dapat bekerjasama mendidik anak-anak dalam kehidupan beragama.

3. Pentadbiran suami di dalam rumahtangga hendaklah berdasarkan rahmah (kasihan belas) berakhlak dan contoh yang baik. la bertanggungjawab di hadapan Allah S.WT. terhadap keluarganya. Bersikap baik dan adil di dalam mengendalikan nunahtangga adalah penting. Rasulullah s.a.W mensifatkan orang yang baik ialah orang yang baik kepada ahli rumahnya.

4. Suami hendaklah mendidik isteri dengan baik. Rasulullah s.a.w. menyifatkan kaum wanita sebagai amanah Allah S.W.T. Amanah itu hendaklah dijaga dengan cermat. Misalnya jika kita diamanahkan sesuatu barang dan barang itu rosak di tangan kita, tentulah ia akan melibatkan nama baik kita. Sebab itu Rasulullah s.a.w. berpesan supaya bersikap baik terhadap wanita dan sentiasa memesan mereka supaya berkelakuan baik.

5. Tanggungjawab suami adalah penting di dalam membina keluarga. Tidak sah pernikahan orang yang tidak boleh mengendalikan urusan rumahtangga seperti pernikahan kanak-kanak dan orang gila. Adapun orang yang bodoh (safah) yang ditahan dari mengurus harta benda dan dirinya, tidak sah berkahwin melainkan dengan izin walinya. Orang yang mempunyai keinginan berkahwin tetapi tidak sanggup menyediakan mahar dan nafkah tidak digalakkan berkahwin, kata AI-Syafiyyah, sunat tidak berkahwin bahkan hendaklah berpuasa kerana puasa itu penahan keinginan.

Demikian juga orang yang tidak mempunyai keinginan dan hendak menumpukan perhatian kepada ibadah tidak digalakkan berkahwin. Ulama berselisih pendapat mengenai orang yang tidak mempunyai keinginan yang mampu menyediakan makan dan nafkah dan tidak Dula hendak menumpukan seluruh hidupn-y-a- kepada ibadat sahaja. Menurut satu pendapat, tidak disunatkan. Menurut pandapat lain sunat ia berkahwin.

Kita dapat melihat dengan jelas bahawa perkahwinan itu hanya digalakkan bagi mereka yang sanggup menunaikan tanggungjawab. Apabila berkahwin, menunaikan tanggungjawab kepada keluarga adalah wajib.



Kewajipan Isteri

Apabila suami sebagai ketua di dalam lumahtangga, maka isteri itu timbalannya yang mempunyai tugas dan tanggungjawab tertentu. Di antara tanggungjawab isteri ialah:

1. Bergaul dengan suami secara baik. Menuiut ulama Mazhab As-Shafie, wajib bagi isteri menggauli suaminya dengan baik.

2. Mengendalikan kerja-kerja rumah. Menurut riwayat Janzani, Rasulullah s.a.w menentukan kewajipan anaknya Fatimah mengurus rumah dan Ali mengurus kerja-kerja di luar rumah. (AI Mar'ah fi Tasawwuri Islam, m.s 105, oleh Abdul Muta'al AI Jibry).

3. Berhias untuk suami. Isteri hendaklah sentiasa berada di hadapan suami dalam keadaan menarik dan kemas. Dengan itu suami menjadi terhibur ketika di sampingnya. Tugas ini tidak dapat dilaksanakan dengan baik oleh isteri kecuali mereka yang faham dan benar-benar perihatin.

4. Pujuk memujuk adalah penting dalam kehidupan rumahtangga. Ibn al-Aswad AI-Dualy berkata kepada isterinya:
"Apabila kamu melihat aku marah, tenangkanlah aku. Apabila aku melihat kamu marah, aku pula menenangkan kamu. Jika tidak janganlah kita bersama-sama. "

5. Isteri hendaklah taat kepada suami. Di dalam sesuatu tindakan, jangan sekali-kali membelakangkan suami, kerana dia ketua rumah-tangga. Jika hendak keluar rumah mestilah mendapat izin dari suami terlebih dahulu. Isteri pula hendaklah memahami tugas dan kewajipan suami di luar. Sekiranya kerja itu untuk Allah S.W.T. dan RasuINya, ia mestilah menyokongnya, memberi galakan dan semangat dan menasihatinya supaya tidak berputus asa.

6. Wanita hendaklah sentiasa menjaga kehormatan diri dan nama suami. Wanita yang menjaga kehormatannya dianggap oleh Rasulullah S.A.W. sebagai wanita yang baik dan patut menjadi ukuran bagi lelaki yang hendak memilih isteri.

Inilah di antara kewajipan isteri terhadap suami. Apabila setiap pihak menunaikan tanggungjawab, akan berkembanglah mawaddah atau kasih sayang. Batas-batas dan tanggungjawab suami isteri ini ditetapkan oleh Islam sebagai peraturaif yang bertujuan mengukuhkan kehidupan dan hidup di dalam suasana ibadah kepada Allah S.WT. Rumahtangga akan hancur jika sekiranya setiap pihak mengabaikan tanggung-jawabnya. Dengan mengamalkan prinsip agama dengan betul, akan wujudlah keluarga bahagia yang merupakan tahap pertama pembentukan masyarakat Islam.



Renung-renungkan lah bagi setiap antara mereka yang sudah berumahtangga...
peranan dan tanggungjawab antara suami dan isteri amatlah besar dalam  membina kehidupan rumah tangga yang bahagia dan diberkati oleh Allah SWT...



~G_Inspiring~

9 Jenis Anak Syaitan





1. Zalituun


Duduk di pasar/kedai supaya manusia hilang sifat jimat 



cermat.Menggoda supaya manusia berbelanja lebih dan


membeli barang-barang yang tidak perlu.


2. Wathiin


Pergi kepada orang yang mendapat musibah supaya 


bersangka buruk terhadap Allah.

3. A'awan



Menghasut sultan/raja/pemerintah supaya tidak 


mendekati rakyat. Seronok dengan kedudukan/kekayaan 


hingga terabai kebajikan rakyat dan tidak mahu 


mendengar nasihat para ulama.




4. Haffaf


Berkawan baik dengan kaki botol. Suka menghampiri 


orang yang berada di tempat-tempat maksiat (cth: disko, 


kelab mlm & tempat yg ada minuman keras).




5. Murrah


Merosakkan dan melalaikan ahli dan orang yg sukakan 


muzik sehingga lupa kepada Allah. Mereka ini 


tenggelam dalam keseronokan dan glamour etc.



6. Masuud
Duduk di bibir mulut manusia supaya melahirkan fitnah, 


gosip, umpatan dan apa sahaja penyakit yg mula dari 


kata-kata mulut.



7. Daasim


Duduk di pintu rumah kita. Jika tidak memberi salam 


ketika masuk ke rumah, Daasim akan bertindak agar 


berlaku keruntuhan rumah tangga (suami isteri bercerai-


berai, suami bertindak ganas, memukul isteri, isteri 


hilang pertimbangan menuntut cerai, anak-anak didera 


dan pelbagai bentuk kemusnahan rumah tangga lagi).





8. Walahaan


Menimbulkan rasa was-was dalam diri manusia 


khususnya ketika berwuduk dan solat dan menjejaskan 


ibadat-ibadat kita yg lain.



9. Lakhuus


Merupakan sahabat orang Majusi yang menyembah 


api/matahari.