Saturday, December 29, 2012

Keampunan Itu Hak Allah



Salam buat pembaca2 blog d sna... 

Selamat pagi dan salam sejahtera.....

semoga di pagi yang indah nie kita sentiasa di limpahkan nikmat yang diturunkan dan jgn lupa mngucapkan rasa syukur ke atas kurniaan iLahi kerana masih memberi peluang pada kita untuk menghidu  dan bernafas dengan udara segar di mukan bumi ini...

Pagi juga merupakan pagi yang ketiga terakhir sebelum kita semua mlompat ke tahun  baru 2013...

banyak perkara yang perlu diperbaiki dan diperbetulkan dalam diri ini yang harus kita sedar dan tahu di mana kesilapan yang telah kita lakukan...

Kepada Ahli keluarga, Para Sahabat, Rakan dan taulan, serta frenz blogger sume mntara di beri kesempatan lagi nie aku nk mnta maaf seandainya ada kesilapan yang telah diri ini lakukan tidak kira samada sedar atau x, mohon diampunkan la yerr....  

bila direnung balik dlam2 (muhasabah diri) terlalu banyak salah dan silap diri yang perlu di perbetulkan....

aku berharap Allah juga dapat menerima keampunan dan dosa2 yang telah aku lakukan....

smoga Dipertingkatkan keimanan dan ketaqwaan ku kepada Mu Ya Allah...............

Friday, December 28, 2012

bersyuKur Pada ILahi

alhamdulillah.....





bersyukur pada Allah kerana masih melimpahkan rezekiNya pada aku...

setelah beberapa hari aku dan kgkawan dihantui perasaan resah gelisah akhir di khabarkan dgn berita gembira yang mana perkhidmatan di tempat keje masih lagi disambungkan lagi kontraknya...

Jadi masih diberi lagi kesempatan untuk memberi khidmat sepenuhnya kepada kerja dan tanggungjawab yang harus dipikul...

semoga tanggungjawab yang diamanahkan kepada aku dapat dipikul dgn penuh amanah dan dedikasi yang baik...

nie pun baru balik....  sambil2 rest nie sempat lagi mngadap PC nk naikkan entri baru... da bpe lama xupdte la katakan...
kejerr penat tapi rasa puas bila apa yang patut kita lakukan dah pon disiapkan...

tinggal 4 hari jer lagi kita mnyambut tahun baru... kjer2 yang tahun nie sume dah hampir setel...

so tahun depan buka la buku dan fail2 baru...huhuuuuu....

ok laa....da pnat...badan bpeluh...rsa rimas plak...
 nk take time bersihkan diri dan tunaikan kewajipan dulu k....

jumpa lagi....=)

Saturday, December 22, 2012

Today n Day

Salam.... 

Haii guys....da lama gak asenyerr x update entri ni... (alasan yg mmg slalu guna bila da lama xupdte kan..)hehee

biasa laa...hujung2 taun nie...mmg cbuk ngn tugas nk cpai target tahunan...
so...bila balik kje jerr ltey...

lpas mandi jerr..solat... baring atas katil...lelap.... bila sdar da pagi...
hmmm...cmtu laa rutin harian bila mggu bkerja.....=)

Arini....aku da mende ckt nk share ngn korang sume....
yang pertamanya...rezki yg aku ntikan sblm nie da kuar reslt nya...
kputusan PAC yang aku pnah hadir SEPT lalu hanya mendukacitakan...

apapun aku redha...mgkin rzki aku kat tempat lain...

ape pn...aku trima dgn hati terbuka...

ni, esk aku da exam tuk takaful yang aku dok wat sbg part time aku skg nie...
leh tahan jugak laa...nk wat part time pun kna ambik exam...bagi aku ia satu cabaran....

insyllah...mgkin rzki aku d cni....

aku hnya mmpu mrancang dan brusaha...yang memberi rzki hnya lah DIA.....

Korang doa2 kan laa smoga urusan untuk di permudahkan dan mudah juga untuk mnjawab exam tuu...=)

hujung tahun nie jgk mungkin tamat jugak lahh kontrak aku kat tmpat yang aku kje skg ni....
pastu skg masih mncari2 agi...d mna sumber rzki aku lagi lpas nie....

masih tercari-cari......

Smga smuanya bjlan lancar dgn apa yg aku target kan tuk tahun nie dan aka datang....

korang pun cmtu jgk....aku doakan smoga urusan kje korang pun d pmudahkan....kita sama2lah bayak2 bdoa k....

k laahhh...nie nk stdy ckt2 apa yg ley msuk tuk preparation esk...smoga mudah masuk dalam pale nie....huhuu...

ok uols....take care k...=)


Monday, November 26, 2012

FAEDAH ANDA DEMI MASA DEPAN ANDA DAN KELUARGA TERSAYANG

Salam Ukhwah buat semua pembaca "ginspiring"...

 


                                                                

Hari nie pengisian masa lepas kje sungguh padat... nie pon baru jer smpai umah... pastu g mandi, solat, rht jap pastu tros mai ngadap bolg nie... excited nk updte entri baru la katakan... ape pn aku nk share ckit crita baik pnya ngn korang sume...

aku skrg dok sibuk wat bisnes nie yg mana dapat bg manfaat kpd client itu sendiri... grak kje relax dan xada pressure... yg penting ada target sendiri...
kalau cakap pasal target sendiri msti korang pk "direct selling" ataupun "multi level marketing" kan....
ohh..no..no...noo.....  dgn ape yg pernah aku lalui sblm nie bg aku dah 'blacklist' dah sume tuu... tambah2 lagi dgn MLM....

tp skg nie aku cuba bermula dgn satu bisnes baru yang tidak lari dari tujuan utama untuk membantu orang MENYIMPAN untuk masa depan di samping mendapatkan PERLINDUNGAN pada masa yang sama... yang penting HALAL dan BERLANDASKAN SYARAK....
hahahaha.....  mesti ada yg dah boleh agak apa dia sbnarnya bisnes yang aku buat nie...klu yg da bley agak tu bagus laa...

Tapi serius aku ckp... kpd kgkwn sume atau sspe yg dah ada beli dgn produk nie dia xkan rasa rugi sbb dia dah tau faedahnya...
kpd yg masih belum tau dan nak tau leh la emel saya di "mohdhazizi.rois@gmail.com"...=)

aku ley crita detail bagi korang... nk beli xnk beli xda paksaan... bila dgr pastu ley fikir dulu... lpas fikir ley la wat kputusan yang mana terbaik tuk diri korang, family dan anak2(bagi yang dah ada ank)...

pakej produk ada banyak...Antara faedah nya pakej ke UMRAH @ HAJI hasil dari simpanan dan pelaburan anda sendiri di samping mendapat perlindungan secara automatik...
                                                                                            

Smoga niat baik untuk membantu orang akan terus berkekalan, dan bIsnes ini akan berjalan lancar dan sempurna serta mendapatkan keredhaan ALLAH SWT...

Sunday, November 25, 2012

KEHILANGAN


 
CINTA yang AGUNG 
Adalah ketika kamu menitikkan air mata 
dan masih peduli terhadapnya...
Ketika dia tidak mempedulikanmu 
dan kamu MASIH menunggunya dengan setia...

Ketika dia mulai mencintai orang lain 
dan kamu MASIH boleh tersenyum
Sambil berkata "Aku turut berbahagia Untukmu"
Apabila cinta tidak berhasil...
BEBASKAN dirimu... Biarkan hatimu 
kembali melebarkan sayapnya dan
terbang ke alam bebas lain...

Ingatlah... bahawa kamu mungkin
menemukan cinta dan kehilangannya...
tapi... ketika cinat itu mati...kamu
TIDAK perlu mati bersamanya...
orang terkuat bukan mereka yang
selalu menang... MELAINKAN mereka
yang tetap tegar ketika mereka jatuh...

Mood Baru



Salam Beristirehat dan Cuti d hujung Minggu.... 


Smoga Weekend pd kali nie dapat memberi inspirasi baru untuk memulakan kerja pd mggu depan dan setrus2nya....

bagi aku cuti kali nie xda boring sgt sbb hari2 aku dipenuhi dgn aktvti yang berfaedah la jgk... So...xda la buang masa cmtu je kannn....  
Antaranya; SEmestinya laa dok updte blog nie jerrr.... Ntah kenapa ttber jerr dtg mud asyik nk mngadap blog jerrr... suke plak jejalan ke blog kgkwn yg len... best membaca...mcm2 cterr ada.....
pastu ketawa sorg2...pastu ada plak sstgh tuu cter yg agak sdey jgk....  

apapn pun itu lah lumrah hidup kan..... ada Suka, Duka, Menangis, Ktawa dan mcm2 lgi laa....

Bagi aku hidup nie pnuh dgn warna warninya...... Tanpa warna kehidupan tu hdup kita sume msti menjadi kelam jerr kann....

 Ok...Smga warna khidupan kgkwan sume dihiasi dgn warna keceriaan...=)


Saturday, November 24, 2012

## GAZA - YAHUDI JAHANNAM





 






























di manakah kita di saat rakyat Gaza berhadapan dgn semua ini... Bukan masanya lagi untuk kita berseronok, bersenang lenang, bersikap menjatuhkan sesama muslim....

Tapi kita harus tahu apakah peranan kita sbg saudara seIslam apabila mereka berhadapan dgn Kancah peperangan yang tiada berkesudahan...

Wahai Orang2 yang berkuasa dan mempunyai kuasa sbg pendamai dan penyelesaian kpd peperangan ini, mainkan lah peranan anda sbaik yang selagi mana anda diberi mandat berkuasa di saat mereka di sana memerlukan bantuan dan pertolongan di saat begini... Tambahan lagi kita harus tahu mereka adalah saudara mara kita dan seAgama dgn kita.....

Renung2kanlah.........

Isi Perut Dgn Keyangnya



                                                                            

petang nie smbil dok santai2 trsa nk updte blog nie...

cuaca petg nie agak mendung...damai nyerr rsa...=)

Hari nie program aku g berjalan ke majlis pErkahwinan anak stuff ofc kat tmpat aku keje...
Dua majlis gak yg g td... mkn tersangat lah kyg... maklum laa, time g tu plak mmg time lapo...
pastu apa lagi, aku blantak smpai kyg laa....
alhmdllah.....

Apa di Ucapkan Tahniah kpd pasangan psngn pengantin yg telah melangsungkan perkhwinan mereka pd Hari ini... 3 pasangan sume nyaa.... smoga hub psangan berkenaan bkekalan hingga ke akhir hayat....

Tak lupa jugak kpd shabat aku yang sama2 g td... Farhan, Azlan dan Husni....Njoy la jln2 ngn korang sume....hahaaa,,,


Pastu.........blk td bley plak ujan trun dgn lbatnya....alahai smpai umah dgn basah kuyup nya...huhuhuu...
men ujan lagi aku ari nie....hahahaha....

njoy...njoy........=)

Ujian Personaliti Diri Anda


UJIAN PERSONALITI
ambil sedikit masa untuk jawap soalan ini sebab ia benar-benar melambangkan siapa anda sebenarnya2..

Ambil sehelai kertas dan cuba jawap soalan ini dengan spontan..analisis nye selepas ini

Situasi:
Anda berada di dalam hutan
(1) nyatakan dengan siapa anda berjalan?

sedang anda berjalan tiba-tiba terserempak seekor haiwan
(2) nyatakan apakah haiwan itu

(3) tindakan anda terhadap haiwan itu
(biarkan dan pandang je/lari dari haiwan itu/ dapatkan haiwan itu)

anda teruskan perjalanan..tiba-tiba ternampak segugus kunci
(4) nyatakan bilangan kunci itu
(dari 1-10 anak kunci)

anda teruskan perjalanan, tiba2 anda ternampak sebuah rumah di tengah hutan.

pada fikiran anda..
(5) adakah rumah itu berpagar?

(6) pintu rumah tu terbuka atau tertutup?

anda pun masuk ke rumah itu. pergi ke ruang tamu dan ternampak meja.
(7) apakah bentuk meja itu?
(Bulat/ Oval / Segiempat / Segitiga)

atas meja ada pasu...
(8) Berapa banyak air dalam pasu itu?
(Penuh / Setengah / Kosong)

(9) Pasu itu diperbuat daripada apa?
[(Kaca / seramik / tanah liat) (logam / plastik / kayu)]


Anda teruskan perjalanan ke belakang rumah. anda melihat sebuah air terjun dari jauh.
(10) Berapakah laju air itu?
(1-10 : 1-perlahan 10-paling laju)

anda terus berjalan dan ternampak sebuah taman. tiba-tiba anda ternampak sebuah kotak peti.
(11) Apa ukuran kotak itu?
(kecil / sederhana / besar)

(12) kotak itu diperbuat daripada?
(cupboard/ kertas / kayu / logam)

tak jauh dari taman anda ternampak sebuah jambatan.
(13) jambatan diperbuat daripada apa?
(logam / kayu / rotan)

Di seberang jambatan, ada seekor kuda.
(14) Apakah warna kuda itu?
(putih / kelabu / coklat / hitam)

(15) Apa yang kuda lakukan?
(diam dan tenang / menggigit rumput / berlari)

(16)
TIBA-TIBA...tanpa disangka ribut tornado datang.... tak jauh
daripada kuda. Anda mempunyai 3 pilihan:
(i) lari dan bersembunyi di dalam peti?
(ii) lari dan bersembunyi di bawah jambatan?
(iii) lari ke kuda, naik dan terus pergi?


Berikut adalah tafsiran:
(1) dengan siapa anda berjalan merupakan orang yang paling dekat dan rapat di hati anda.

(2) haiwan yang anda jumpa simbolik kepada masalah yg anda hadapi. saiz haiwan yang besar menunjukkan anda menganggap sesuatu masalah itu besar

(3) tindakan anda kepada haiwan merupakan tindakan anda kepada masalah yang anda hadapi. kalau anda lari dari haiwan maksudnya anda memang suka lari dari masalah

(4) kunci
1 - kamu punya satu teman baik dalam hidup anda
2-5 - anda mempunyai beberapa teman baik dalam hidup anda
6-10 - anda punya banyak teman baik

(5) rumah
berpagar : close-minded
tidak berpagar : open minded

(6) pintu
terbuka : senang berkongsi dan bercerita masalah atau diri kepada orang lain
tertutup : tak suka bercerita dan rela memendam nye

(7) Meja
Bulat / oval - teman yang datang, anda akan menerima dan mempercayai mereka sepenuhnya
Persegi - anda sedikit lebih cerewet tentang kawan-kawan dan hanya boleh geng dengan orang yang anda fikir sama frekuensi sahaja
Segitiga - kamu benar-benar sangat sangat pilih-pilih teman-teman dan tidak ada banyak kawan dalam hidup anda

(8) Pasu
Kosong - cita-cita dan keinginan hidup anda tidak terpenuhi
Setengah penuh - apa yang anda inginkan dalam hidup anda adalah setengah dah

tercapai
Penuh - hidup anda benar-benar terpenuhi dan baik untuk kamu!

(9) kaca / tanah liat / seramik - kamu lemah dalam hidup anda dan cenderung menjadi rapuh
logam / plastik / kayu - and kuat dalam hidup anda

(10) air terjun
0 - tidak ada dorongan seksual sama sekali
1-4 - ghairah seks rendah
5 - ghairah seks sederhana
6-9 - ghairah seks tinggi
10 - ghairah seks sangat tinggi ...

(11) Saiz kotak:
kecil - ego rendah
menengah - ego sederhana
besar - ego tinggi

(12) material peti:
cupboard/ kertas / kayu (non-bersinar) - rendah hati
kepribadian
logam - bangga diri

(13) Adapun material jambatan:
jambatan logam - punya ikatan yang sangat kuat dengan teman-teman anda
jambatan kayu - hubungan sederhana dengan rakan-rakan anda
rotan - anda tidak berada dalam hubungan baik dengan teman-teman

(14) Warna kuda:
putih - pasangan anda adalah murni dan baik dalam hati anda.
kelabu / coklat - pasangan anda sederhana di hati.
hitam - pasangan anda sepertinya tidak begitu baik di hati dan tampaknya menjadi pertanda buruk.

(15) tindakan kuda:
diam dan tenang / menggigit rumput - pasanganmu adalah sangat sederhana dan rendah hati.
berlari-lari - pasangan anda adalah liar dan agak sukar dikawal

(16) Ini yang terakhir tapi yang paling penting bagian dari ujian ini.
Dari bagaimana saya menamatkan cerita ... pendekatan tornado ...
Apa yang akan kamu lakukan? Hanya ada 3 pilihan:
(i) lari dan bersembunyi di dalam peti?
(ii) lari dan bersembunyi di bawah jambatan?
(iii) lari ke kuda, naik dan pergi?

Apa yang akan anda pilih?
Sekarang, di atas ini ditandai dengan hal-hal ini:
Tornado - masalah dalam hidup anda
peti - anda
Jambatan - kawan-kawan anda
Kuda - pasangan

(i) Jadi, jika anda memilih kotak, anda bergantung kepada diri sendiri setiap kali anda menghadapi masalah.
(ii) atau jika anda memilih jambatan, anda akan pergi ke kawan-kawan setiap kali anda menghadapi masalah.
(iii) atau yang terakhir jika kamu memilih kuda, anda mencari pasangan anda setiap kali anda menghadapi masalah.

Adakah ia benar-benar melambangkan diri anda? fikir-fikirkan...

Dia Hadir Dalam Mimpi




dah berapa malam tidur aku di datangi oleh dia... aku pun xfhm la kenapa...??!


ada orang ckp bila kita slalu mimpikan ssorg tuu sbb kita terlalu syg dan rindukan dea... Dan aku pn xfhm kenapa aku bleh berada dlm situasi ini,..


aku slalu mohon ptunjuk dari ilahi agar aku sentiasa di beri ptunjuk dari NYA dan diberi ketenangan dalam hidup ini...


Kdg2 hidup nie penuh dgn keindahan dan keceriaan, tp kdg2 jgk kita jgn leka sbb di sbalik keindahan dan keceriaan itu akan didatangi dgn UJIAN yang pebuh dgn cabaran dan dugaan untuk kita laluinya... Sakitnya untuk kita lalui itu adalah berkali ganda dari keindahan dan keceriaan yg telah kita lalui...


Hari ini, aku berbicara dan pada yg sama aku sedar stiap apa yg kita inginkan tuu xsmestinya kita boleh miliki... sntiasa perlu berwaspada dalam tindakan dan kata2...

 

Friday, November 23, 2012

Rasa Lain mCm

 

Hari nie aku kat tempat kje ntah kenapa rasa lain macam...

kebetulan kat Ofc ada la ckt buat makan smpena majlis doa selamat dan kesyukuran...

Dalam Operasi nk kemas2 lepas tamat Majlis tuu, TTbe jerr rsa pening2,..

pastu leh plak rasa mcm bangunan tu bgoyang mcm gempa bumi... bila tya member, dia ckp xda rsa apa pun...  

mkna nya aku sorang la yg jd cmtuu... tp nsb baik laa lpas tuu ok jerr... klu x xblik la aku...hahaaa..

Balik keje plak ley kata tiap ari hujan, semalam ujan, kemarin dulu pn ujan... mknanya blk td pon aku redah ujan laa tauu... 

tapi best gak rsa...sbb da lama xmn ujan la katakn...huhuhuuu

Sekarang nie musim hujan...so xleh nk wtpe... 

Apa pun ia Itu adalah Rahmat..........=)

Aku Hari ini

 

Asslamu'alaikum.....

lama sungguh dah x update blog nie...


ntah ke mana perginya... hahhh...


-sbuk keje laa...

-line tenet problem laa..

-xda mud nk updte laa..

-mcm2 ada....


tp bila tringt da lama xbuka, tketaq2 nk buka...pastu nk updte...hahaaa


kebetulan plak line tenet pn skg nie mcm da ok daa dr sblm nie...


byk pkembangn dan prubahan yerr dlm blog kwn2 len... Tahniah...!!!



Sunday, November 11, 2012

Sunday, April 8, 2012

~Ade jErr Crita Nya~

salam sejahtera sume.. smoga sentiasa dalam keadaan baik dan bahgia...

esok ari da ari Isnin.. masuk mggu kdua tuk bulan april nie.. 
kjap sgguh masa berlalu...
dan bgitu pantas jugak bumi nie berputar kan...
besar dan agungnya kuasa Tuhan kan...

~renung keajaiban dunia buat sketika~
heeeee....

mmmm, esok 09April '12, masuk keje macm biasa, 
...pastu adika plak akan hadir temuduga Angkatan Tentera Malaysia kat Ipoh,
apa pn buat yang terbaik yerr, smoga dapat melepasi sgala ujian fizikal yang dijalankan kat sana... 
Gud Luck n Do The best k....

mlm pon da lwat nie... tdo awal esok pn kna bangun awl ... 
smoga kje esok akan lebih bersmngt Sronok mcm biasa wlupon x mcm yg sblm nya...
 #cuba tuk positifkan diri sbnarnya tuu...huhuhuuuuu

Ok laaa.... t sje tuk saat nie...smoga hidup pmbaca2 bog akan sntsa d rahmati Allah stiap masa dan di mana jua brada...

Chaayyoookkkk.... Tataaa...=)
aA